Mezinárodní konference plavání kojenců a batolat
Ve dnech 3.-5.10. 2014 proběhne historicky 1. Mezinárodní konference na téma "Význam a způsob plavání kojenců a batolat v jednotlivých zemích" v České republice.
Eva Kiedroňová se celý život zabývá prací s kojenci a batolaty, rozvíjí metodiku péče o dítě, spolupracuje s odborníky a velkou energii vkládá do rozšíření myšlenky správné manipulace s kojenci a péči o dítě pro širokou veřejnost. Eva Kiedroňová fandí všem, kteří nabízejí programy pro rodiče s nejmenšími dětmi a snaží se nabídnout kvalitní a odborné služby. Jejím velkým přáním je podpořit odborníky i rodiče, proto iniciovala založení české asociace instruktorů psychomotorických aktivit kojenců, batolat předškoláků.
Důvodem založení České asociace instruktorů psychomotorických aktivit kojenců, batolat a předškoláků (ČAIPA) byla také skutečnost, že rok od roku se výrazně zvyšuje zájem o aktivity s nejmenšími dětmi, které rodiče vyhledávají s cílem podpořit zdraví a kvalitní rozvoj svého dítěte již od narození. Proto se také v posledních letech doslova rozmohly organizace, které tyto programy nabízejí. Jedná se např. o kurzy péče o dítě, nácvik manipulace s dítětem vč. koupání novorozenců a kojenců, cvičení s dětmi od 2. měsíce věku, masáže kojenců a batolat, znakovou řeč, hudební výchovu s rytmizací a melodizací, otužování, cvičení rodičů s kočárky v přírodě, plavání kojenců, batolat a předškoláků, saunování dětí, jógu, hudebně pohybové a taneční aktivity rodičů s nejmenšími dětmi, hry na podporu psychomotorického vývoje dítěte a další.
Na jedné straně je potřeba vážit si každého organizátora, který je ochoten věnovat se tak malým dětem a je důležité podpořit každého nadšence, který má chuť věnovat se s plnou zodpovědností pohybovým aktivitám rodičů s dětmi co nejdříve po narození, a tím pomáhat rodičům při vytváření správného základu pro zdravý vývoj dítěte. Na straně druhé není možno přehlížet, že tyto aktivity se často rozvíjejí velmi živelně, v nekvalitních podmínkách a mnohdy bez potřebného kvalitního odborného vzdělání či dostatečné praxe.
Výsledný dopad některých aktivit na zdraví a psychomotorický vývoj některých dětí i četné prezentace a názory na internetových sociálních sítích prokazují velmi nepříznivou skutečnost, že kvalita výuky i odborná úroveň dané činnosti nebezpečně klesá. Příčinou je většinou způsob a forma výuky i předávání zkušeností novým instruktorům řetězovitě, a to od žáků a začátečníků na další a další nadšence nedostačujícím a neodborným způsobem. Kvalitně nastavená původní metodika i organizace se postupně stává stále zkreslenější a méně precizní napodobeninou. Nic netušící rodiče většinou nejsou schopni v plném rozsahu rozeznat, zda investují v dobré víře svůj drahocenný čas, energii a peníze do skutečně smysluplné a kvalitní aktivity prospěšné celkovému vývoji i zdraví svého dítěte nebo pouze do lákavé, moderní a na první pohled dobře vypadající cenově dostupné činnosti blízko svého bydliště pod vedením milých a laskavých organizátorů, přestože jsou ve výsledku vedeni k přetěžování či omezování vývoje dítěte, k neodborným činnostem ústícím v nežádoucí či patologické projevy dítěte, nebo dokonce k odklonění kvality či až k retardaci (opoždění) jeho celkového vývoje.
Vzhledem ke skutečnosti i stanovisku odborníků, že první roky života dítěte jsou považovány za nejchoulostivější a současně za nejdůležitější období v životě člověka, ve kterém dítě prochází nejbouřlivějším vývojem, se stalo naléhavou potřebou, aby toto odvětví mělo organizaci, která by na jedné straně podporovala šíření, kvalitu i úroveň organizace výše uvedených aktivit, ale současně chránila i střežila zájmy a práva dětí, rodičů i organizátorů.
V zájmu získání a posléze zachování důvěry odborníků i rodičů je velmi důležité udělat vše proto, aby vznikl podpůrný vzdělávací i kontrolní systém a poté celorepublikový přehled organizací v jednotlivých lokalitách, které pracují na vysoké odborné úrovni v souladu s právy, potřebami a psychomotorickou vyspělostí dítěte, dodržují autorská práva autora metodiky, jím doporučený postup, organizaci kurzů i lekcí, hygienické zásady, bezpečnostní opatření, zákony i legislativu a které budou označeny dohodnutou značkou kvality ČAIPA.